Klinisch Redeneren is een continu proces van kritisch denken. De kern van het verpleegkundig beroep, de juiste beslissingen nemen. Bij Klinisch Redeneren gaat het om een manier van denken, volgens welke er voortdurend geredeneerd wordt.
Vier basis vragen bij Klinisch Redeneren:
- Wat is er aan de hand?
- Hoe komt dat?
- Wat voor afloop kunnen we verwachten?
- Wat kunnen we hieraan doen?
Wat is er aan de hand?
Je gaat je oriënteren op de situatie. Het is de bedoeling dat je de situatie van de patiënt overziet. Je gaat het (Klinische) beeld van de patiënt beoordelen. Maar misschien nog wel belangrijker is het kunnen beargumenteren wat je ziet. Daar leer je van!
Hoe komt het?
Aan de hand van een (Klinische) probleemstelling ga je in een situatie bekijken wat het probleem is. Wat zijn de feitelijke problemen, welk probleem heeft prioriteit en welke kan wellicht wachten. De stap erna is aanvullend onderzoek. Je gaat je bedenken wat je nog meer wil weten van de situatie om alles goed te kunnen overzien. Dit om weloverwogen keuzes te maken. Heb je meer informatie nodig? Heb je hulp nodig van een andere arts? Mocht je met de arts moeten overleggen heb je alle nodige informatie paraat?
Wat voor verloop kunnen we verwachten?
Je kijkt nu naar de gevolgen van het beleid dat je hebt ingezet. Wat kunnen de gevolgen zijn op korte termijn? En op lange termijn? Welke risico’s loopt de patiënt met dit beleid en kan je daar als verpleegkundige iets aan doen?
Wat kunnen we hieraan doen?
Verpleegkundigen volgen een systematische methode bij hun zorgverlening en verslaglegging gebaseerd op de stappen van het verpleegkundig proces. Dat zijn; de anamnese, diagnose, resultaten, interventies en evaluatie. Alle stappen zijn even belangrijk. Door Klinisch Redeneren tijdens deze stappen worden besluiten genomen over de te geven zorg.
Hierna volgt de evaluatie. Je bent klaar met de situatie, maar deze laatste stap is erg belangrijk. Namelijk, wat heb je geleerd of wat zou je een andere keer anders of beter kunnen doen? Heb je soms teveel gefocust op het één en heb je iets anders daardoor te weinig aandacht gegeven? We reflecteren op je eigen handelen en gaan dit evalueren.
Klinisch Redeneren kan niet goed of fout zijn, je kunt er enkel van leren. Iedereen reageert anders in elke situatie.